Geslaagde negotiaties retailer vs fabrikant - 14/9/2017

Trainer
Categorie
Algemene opleidingen
Tijd
14 September (9u30 tot 18u)
Prijs
€750
Score
4.1/5

Voor de 4de keer, organiseren we de negotiatie training.

 

In het eerste deel, krijgt u inzichten over hoe retailers en fabrikanten zich het best op de onderhandelingen voorbereiden.  

Van Retailer zijde : Stéphane Genicot (FR), Marketing Directeur Delfood - ex-Aankoopdirecteur Delhaize

Hij gaat het o.a. hebben over :

         - De voorbereiding op de onderhandelingen

         - Het begrijpen van de noden van de inkopers

         - De centrale rol van negotiatie

         - Hoe de marge berekend wordt

         - Waar rekening mee houden bij het berekenen van de marges

         - Hoe toegevoegde waarde creëren

         - Wat toegestaan is en wat niet

         - Hoe afstand nemen

 

Van fabrikanten zijde : Gil Dumarey (NL), General Manager Délifrance – ex-Commercieel Directeur Lotus

Hij gaat het o.a. hebben over :

         - De voorbereiding op de onderhandelingen

         - Waaruit bestaat een winning team?

         - Conflict management

         - Value creation

         - De belangrijkste succesfactoren

 

In een tweede deel staat de kracht van het product en procurement centraal.

Van Retailer zijde : Jean van de Put (FR), Consultant  - ex-Aankoopdirecteur en ex-Quality & Foodsafety directeur bij Delhaize

Van fabrikanten zijde : Xavier Speeleveld (NL), Co-founder The Argonauts – ex-Corporate Purchase Manager bij Lotus Bakeries

 

De functie van buyer evolueert vandaag sneller dan ooit. Het klassieke procurement recept van ‘divide and rule’ (competitive bidding), is niet langer voldoende om competitief voordeel te bieden en de eindklant te verleiden. Sterke retailers bouwen waardevolle partnerships uit met hun kern-leveranciers en verleggen de klassieke prijs-discussie naar gemeenschappelijke waarde-creatie met focus op integrale consumenten beleving. Dit onder meer door uiterst gestroomlijnde en flexibele supply chains (alle overbodige kosten/vertragingen eruit - maximale focus op waarde perceptie door klant). Deze evolutie heeft impact op hoe procurement zich organiseert als bedrijfsfunctie en welke de benodigde vaardigheden zijn als inkoper. De valkuilen die je als verkoper beter kan vermijden komen ook in dit onderdeel aan bod.

Belangrijkste onderdelen
Het voorbereiden en structureren van de onderhandelingen
Inzicht krijgen in uw eigen gedrag als onderhandelaar
Uw onderhandelingspositie versterken om tot efficientere afspraken te komen
Winnaarsreflexen verwerven in moeilijke onderhandelingssituaties
Tactieken van inkopers / verkoper herkennen
Uitwisselen van ervaringen met doorwinterde experts
Concrete do's en dont's in negotiatieprocessen
Best practices
Inzicht verwerven in de diverse vormen van negotiatie zowel vanuit fabrikanten- als retailer standpunt
Networking
Lessons
Geslaagde negotiaties retailer vs fabrikant 13 september 2018

About the trainer

Gil startte zijn loopbaan, na masterstudies economie aan de EHSAL in Brussel, als management trainee bij de GIB groep. Na 1 jaar kreeg hij de kans om een MAXI GB te leiden en daarna de transitie te realiseren naar een Carrefour hypermarkt. Die 4 jaren als winkeldirecteur blijven voor Gil één van de mooiste jobs in FMCG. In die periode ontwikkelde hij zich tot een gepassionneerd intrapreneur met een passie voor teams, FMCG, partnerships & shoppers. Nadien was hij 10 jaar actief bij Coca-Cola Enterprises in verschillende sales functies binnen On & Off Trade. Na 10 jaar zette hij de stap naar Lotus Bakeries waar hij als Sales Director 2 jaar meebouwde met zijn team aan de verdere groei. Vandaag is Gil verantwoordelijk voor de BeNeLux BU van Délifrance.